Update 3; Weer terug! Terugblik afgelopen maanden - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van J Emmen - WaarBenJij.nu Update 3; Weer terug! Terugblik afgelopen maanden - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van J Emmen - WaarBenJij.nu

Update 3; Weer terug! Terugblik afgelopen maanden

Door: Jerin Emmen

Blijf op de hoogte en volg J

13 Februari 2013 | Nederland, Utrecht

Het is weer even geleden dat ik wat heb geschreven op mijn reisblog. Ik heb door de vele andere leuke dingen geen tijd genomen om wat te schrijven, hoewel ik dat in mijn hoofd al had gedaan. Na al dat verzaken nog even neerpennen, beter laat dan nooit!

Na een lange vlucht en een warm welkom in het koude Nederland, ook nog 2 mooie en gezellige dagen carnaval meegepakt en iedereen weer zien en bijpraten na 5 ogenschijnlijk lange maanden. Wennen aan de winterse kou, wat anders dan het constante tropenklimaat. Het is voorbij gevlogen, hoewel het leuk is terug te zijn in Nederland heb ik eigenlijk zelfs heimwee terug naar die zorgeloze, mooie tijd.

Om het gat na mijn laatste verslag even te dichten; in de tussentijd heb ik het hoogste punt van Nederland op het eiland Saba beklommen (Mount Scenery, 877m), heb een bezoekje op een cruiseschip gemaakt,gezip-lined door de tropen en over ravijnen, sinterklaas en kerst goed doorgekomen, een leuk oud-en-nieuw beleefd, ben naar Puerto Rico bij een oude vriendin op bezoek geweest, mijn Padi (duikbrevet) behaald, de laatste stagedagjes gewerk en alles afgerond. Tot slot natuurlijk alles voor de laatste keer doen/zien en naar huis vliegen! Toch een apart gevoel, na 5 maanden te vertrekken van de plaats waar je je eigen thuis voelt na zo’n tijd.

Laat ik maar eens beginnen bij de trip naar Puerto Rico. Mijn oude internationaal huisgenootje Stephanie, komt uit San Juan, Puerto Rico, heeft me ooit gezegd; als je ooit in de buurt bent of gewoon zin hebt om langs te komen en míjn land eens wilt zien, je bent altijd welkom. En laat het nou eens maar 40 minuten vliegen zijn vanaf Sint Maarten! Vooraf natuurlijk op internet opgezocht wat er allemaal te doen valt, wat nog een flinke lijst opleverde. Er is zelfs nog geschrapt omdat het niet allemaal in het verblijf van 5 dagen paste.

We zijn veel culturele dingen gaan doen waar het een mooie kans voor is, als je bij lokale mensen verblijft. Zo zijn we naar het festival ‘fiestas de la Calle San Sebastían’ ofwel het ‘feest van de straat Sint Sebastian’ geweest, waar je bijna alleen met een veerpont kon komen door de drukte. Dit is een jaarlijks 3-daags straatfeest/parade in het hartje van San Juan, de hoofdstad van Puerto Rico waar vooral veel mensen op straat zijn en af en toe een bandje of groepje muziek maakt.

In deze hoofdstad waan je je bijna in een 16e eeuwse stad van Spanje, omdat het een oud-kolonie is van Spanje. Voor de Spanjaarden woonden er verschillenden Indianen-stammen. De voertaal is hoofdzakelijk Spaans, terwijl het officieel Amerkaans grondgebied is sinds 1898, de Spaans-Amerikaanse oorlog. Er liggen dan ook, bijzonder voor een Caribisch land, ruime 6- of 8-baans snelwegen.

Puerto Rico is Spaans voor ‘Rijke Haven’, duidend op de hoofdrol in handel als ‘poort’ naar de nieuwe wereld, Amerika. El Morro, het grote fort tussen uitkijkend over de zee en de haven geeft aan welke welvaart de handel hier bezorgde en wat er werd gedaan om dit te behouden. Leuk detail; Nederland heeft ooit 3 dagen San Juan in handen gehad.

Veel gezelligheid dus en lekker onder de lokale bevolking, leuk om eens mee te maken. Verder zijn we nog in het tropisch regenwoud ‘El Yunque’ geweest en de bekende waterval in het dal. Ook zijn we ’s avonds een keer gaan Kajakken naar de Bio Bay Bioluminescent; een baai met fluoriderend (lichtgevend) plankton. Leuk om door als je het aanraakt, lichtgevend water te varen. Dit is 1 van de 5 plekken ter wereld waar het voorkomt, waarvan 3 in Puerto Rico.

Doordat de familie van Stephanie een auto over had, hebben we erg veel van het eiland kunnen zien. We hebben nog een tour bij de Bacardi destillerij gedaan, een tour naar een groot meer in het midden van het eiland en de grootste shopping mall van de Cariben bezocht.

Na dit gezellige weekend nog 3 weekjes stage gehad, wat alles ineens alles heel dichtbij plaatste. Alweer bijna het avontuur op Sint Maarten over! Gelukkig heb ik me in die 3 weken (3 weekenden) niet hoeven vervelen, het zat net op de periode waar veel vrienden vertrokken en nieuwe stagiairs arriveerden. Erg leuk om deze nieuwe groep te ontmoeten en wegwijs te maken op het mooie eiland waar wij intussen prima de weg wisten te vinden.

Tot slot nog de laatste dingetjes afronden, de laatste Padi-duik maken voor het diploma en het laatste weekend extra veel van alles genieten, en als toegift nog een grote stingray/pijlstaartrog gespot tijdens het snorkelen. Erg machtig om zo’n dodelijk dier van dichtbij te zien.
Het laatste avondje een afscheids-party gehouden, in de vorm van een poolparty. Het was erg gezellig om iedereen nog eens voor de laatste keer te zien, voorlopig dan. Er zal vast nog een reunie in Nederland plaatsvinden met de hele groep!

Ik blik nu terug op 5 fantastische maanden stage op Sint Maarten, waarbij niet alleen de stage maar vooral de complete ervaring er omheen telt. Een tijd om nooit te vergeten!